Dünya lastik pazarı üretici ciroları bazında 150 milyar
dolar seviyesindedir. Üretilen
lastiklerin yaklaşık %25’i araç firmalarına satılırken %75’i yenileme pazarına
satılmaktadır. Dünyada farklı ülkelerde bulunan 100’ün üzerinde marka
mevcuttur.
Son derece büyük sermaye, teknoloji yatırımları
gerektiren ve geçmişi 1894’lere dayanan dünya lastik sektörü 3 firmanın hâkimiyeti
altındadır. Japon Bridgestone, Fransız Michelin ve Amerikan Goodyear’in yer aldığı
3 büyüklerin dünya üretimindeki payı %45’ler seviyesindedir (On yıl evvel bu
3’lünün payı %55 idi). Bu üç firmayı sırasıyla takip eden Alman Continental,
İtalyan Pirelli, Japon Sumitomo ve Yokohama’nın toplam pazar payı %16’lar
seviyesindedir. Son yıllarda yükselişte olan Çinli firmaların pazar payı
%10’ların üzerindedir.
Türkiye’de 2012 yılında yaklaşık 20 milyon lastik
üretilmiş, 5 milyon da ithal edilmiştir. 25 milyon lastiğin 7 milyonu ihraç
edilirken, 6 milyonu araç üreticilerine satılmış, 12 milyonu da yenileme
pazarına verilmiştir.
Türkiye’de motorlu taşıt sayısı batı ülkelerine göre daha
fazla arttığı için her yıl büyüyen bir lastik pazarı söz konusudur.
TÜİK verilerine göre, 31 Aralık 2012 tarihi itibarıyla 75
milyon 627 bin 384 kişi olan Türkiye’de bin kişiye 225,2 motorlu kara taşıtı,
114,4 otomobil düşmektedir. Gelişmiş ülkelerde bu oranlar en az
Türkiye’dekinden üç kat fazladır. Michelin genel müdürü Türkiye’deki otomobil
sayısının 15 yılda dörde katlanacağını öngördüğünü söylemiştir.
Not 1: 2012 yılı sonu itibariyle trafiğe kayıtlı toplam 17 milyon 33 bin 413
adet taşıtın yüzde 50,8’ini (8.648.875 adet) otomobil oluşturmaktadır. %16,4’ünü
kamyonet, %15,6’sını motosiklet, %8,9’unu traktör, %4,4’ünü kamyon, %2,3’ünü
minibüs, %1,4’ünü otobüs, %0,2’sini ise özel amaçlı taşıtlar oluşturmaktadır. İstanbul
3 milyon 65 bin 465 motorlu kara taşıtıyla ilk sırayı alırken, Ankara 1 milyon
436 bin 349 taşıtla ikinci, İzmir 1 milyon 62 bin 946 taşıtla üçüncü sıradadır.
Türkiye pazarında yerli ve yabancı 100’e yakın marka
yarışmaktadır. Yenileme pazarında %60 yerli üretim lastikler tercih
edilmektedir. Bu da yaklaşık 8 milyon adete tekabül etmektedir. Türkiye’deki
üreticilerin yıllık kapasitesi 25 milyon adettir. Bu rakam yeni yatırımlarla 5
yıl içerisinde 40 milyona çıkması beklenmektedir.
Türkiye’de lastikte pazar lideri Lassa ve Bridgestone
markalarının sahibi Brisa’dır. Hemen ardından Michelin gelmektedir. Goodyear,
Pirelli, Petlas pazardan önemli miktarda pay almaktadır.
Brissa’nın Lassa’sı ve AKÖ grubunun Petlas’ı yerli markalarımızdır.
Traktör ve kamyon lastikleri üreten Özka da yerli markadır. Brisa, Lassa ile birlikte Bridgestone’u da ülkemizde
üretirken az miktarda Bridgestone ithalatı da gerçekleştirmektedir. Goodyear ve
Pirelli de Türkiye’de üretilmektedir. Her iki markanın az miktarda ithalatı da
mevcuttur. Petlas’ın üreticisi AKÖ grubu Japon lastik markası Sumitomo’yu
üretmek üzere dev bir yatırıma girişmiştir.
Yüz yıllık geçmişi olan lastik sektörümüzde dağıtım
kanalının baş aktörü hala toptancılardır. Üretici ve ithalatçı firmalar büyük
tüccarlara toptancılık yetkisi vererek perakende satış noktalarına ulaşmayı
daha kolay bulmuşlardır. Bu durum sektörde inanılmaz bir kaosa dolayısıyla
karsızlığa yol açmaktadır. Fiyat rekabetinin, disiplinsizliğin ve kuralsızlığın
sonucu olarak birçok PSN noktası ve toptancı zor duruma düşmüştür.
Lastik işini iyi öğrenen toptancılar yurt dışındaki
lastik markalarının ithalatçısı olmuş ve rekabeti daha da çetin hale
getirmişlerdir.
Günümüzde Lastik firmaları hem toptancılara hem de
perakende noktalara ürün vermektedir. Bulunurluğu (penetrasyon) artırmak için
lastik firmaları ve de özellikle toptancılar, bölge koruması yapmaksızın, tüm
lastikçilere mal satmaya çalışmaktadır.
Türkiye’de lastik satılan 7 binin üzerinde nokta vardır. Araçlara
yönelik tek veya daha çok alanda hizmet üreten 50 metrekareden 5 bin
metrekareye kadar birçok noktada lastik satılmaktadır.
Lastik satışı ve servisinde eski tip perakende
noktalarının lastik pazarındaki payı azalırken, organize perakendecilik yapan
noktaların pazar payı artmaktadır. Örneğin; LastikPark’ın 60 ilde 200 bayisi, LastikVS’nin
58 ilde 220 bayisi vardır. Lastik
firmaları kendi markalarını pazarlayan lastik perakende (Michelin-Euromaster,
Brissa-OtoPratik…vb) zincirleri oluşturarak pazar paylarını artırmaya
çalışmaktadır. Geleneksel satış
kanallarının yanı sıra hipermarket ve yapı marketlerde de lastik satılmaktadır.
İnternet’ten de lastik satışı hızla artmaktadır. (Lastik toptancılarının hemen
hepsinin e-ticaret sitesi bulunmaktadır. Bazıları farklı bir adla internetten
ürün satmaktadır.)
Lastik satış noktalarını kategorize edecek olursak
aşağıdaki gibi işletmelerin var olduğunu görürüz;
•
Otomotiv markalarının yetkili servisleri
•
Zincir oto tamir&bakım servisleri (Speedy,
Bosch CS…)
•
Oto tamircileri (esnaf tipi)
•
Zincir lastik servisleri (LastikPark, Lastik VS…)
•
Lastik markalarının kendi zincirleri (EuroMaster,
OtoPratik…)
•
Lastikçiler (esnaf tipi)
•
Hipermarket/yapı marketler
•
İnternetteki mağazalar
Lastik pazarı önümüzdeki yıllarda tüketiciye kaliteli
hizmet sunan son satış noktaları tarafından şekillenecektir. Son satış
noktasını araç sahiplerinin beklentisine ve beğenisine göre şekillendirebilen
noktalar satışlarını artıracak ve pazardan daha fazla pay alacaklardır. Son
noktanın şekillenmesi konusunda da sonsuz seçenek vardır. Lastikçilerin diğer
sektörlerden kopya çekmesi yeterlidir.
Büyüyen lastik sektöründe rekabet asıl bundan sonra
başlayacaktır. Kafayı çalıştıranlar, tüketicinin krallığını kabul edenler
kazanmaya devam edecek.
Not 2: Yapılan araştırmalara göre araç sahiplerinde, aracını aldığı sırada
üzerinde olan lastik markası ile devam etme eğilimi yüksek. 2005 yılında
yapılan bu araştırmanın ilgili sorusu otomobilini sıfır kilometrede alan ve en
az 4 yıldır aynı otomobili kullanan araç sahiplerine sorulmuş. Lastiğini
değiştirmiş olan sürücüler içinde, aldıkları yeni lastiğin markasının, aracın
üzerinde olan lastik markası ile aynı olduğunu söyleyenlerin oranı % 41. Aynı
araştırmadan çıkan bir başka sonuç da: Aracında bulunan lastik markasını doğru
olarak söyleyen sürücülerin oranı % 66. Bu bilgiyi tersine çevirdiğimizde
ortaya şöyle bir manzara çıkıyor. Sürücülerin üçte biri, aracında bulunan
lastiklerin markasını bilmiyor!
Not 3: Türkiye'deki lastik yenileme sıklığı 3 yıl civarındadır. Avrupa
pazarında bu 2 yıl civarındadır. Avrupa lastik pazarında 16 jant ve üstü lastik
kullanımı daha yoğunken, Türkiye’de 14 ve 15 jant daha ağırlıklıdır.
Rakamlarinizin kaynagi nerden gelmektedir?
YanıtlaSilİnternet
YanıtlaSilFaydali bir makale olmus,tesekkurler
YanıtlaSilLastik sektöründe 2013 yılında oluşan kargaşa marka bazında ataklara ve bu durumdan ortaya çıkan rekabet sonucu 3. sınıf lastiklerin piyasaya girmesine sebep olmaktadır. Ucuz lastik olarak piyasaya giren markası duyulmamış lastikler, hem güvenlik açısından hemde trafikte yaşatabileceği riskleri beraberinde getirmektedir. Yukarıda verilen rakamlar artık gerçekliğini kaybetmiş bulunmaktadır. Pazar payı marka bazında birbirine artık çok yaklaşmış durumdadır.
YanıtlaSilMurat bey bu toptancılara örnek vermeniz mümkün olur mu?
YanıtlaSilSanırım kendileri lastik markası ithal etmeye başlayan toptancılardan bahsediyorsunuz. Maalesef isim veremem. Lastikçiler ile görüşüp kendiniz keşfetmelisiniz.
Silemeğinize sağlık paylaşımınız için teşekkürler.kış lastikleri hakkındada rakamsal veriler mevcudunuzda varmı acaba?
SilElinize sağlık güzel bir makale olmuş. Ancak kaynakları da alt tarafta paylaşmış olsaydınız çok daha güzel olurdu.
YanıtlaSil