Mutfak ve banyo sanayisi inşaat sektörünün önemli yan
sanayilerinden biridir. Mobilya sanayisinin %25’i mutfak-banyo koludur. 1980’li
yıllardan sonra önem kazanmaya başlayan ve inşaat sektörünün gelişmesine
paralel olarak büyüyen mutfak ve banyo mobilyaları sektörü, 2001 krizinde
duraklama dönemi yaşasa da, son yıllarda büyük atılımlar içerisindedir. 1980’li
yıllarda sipariş üzerine üretim yapan küçük atölye ve işletmelerden, artık
uluslararası pazarlarda rekabet edebilecek kalitede seri üretim yapan bir
sanayi koluna dönüşmüştür.
Türkiye’de, mutfak ve banyo sektöründe talebin %20-25’ini
markalı, ithal ve yerli üretimler, %75-80’ini merdiven altı işletmeler
karşılamaktadır. Ülkemizde mutfak-banyo konusunda faaliyet gösteren firma
sayısı kesin olarak bilinmemekle beraber Ahşap Mutfak ve Banyo Mobilyaları
Sanayicileri Derneği’nin (MUDER) 57 adet üyesi bulunmaktadır. Sektörde yaklaşık
100.000 kişi istihdam edilmektedir.
Almanya ve İtalya mutfak-banyo mobilyaları alanında
dünyanın önde gelen üretici ülkeleri arasında yer almaktadır. 2005 yılı
itibariyle dünya ahşap mutfak mobilyaları ihracatında Almanya’nın payı %28,
İtalya’nın payı %15’dir. Diğer pek çok sektörde olduğu gibi Çin, bu sektörde de
ağırlığını hissettirme çabasındadır. 2005 yılında dünya ahşap mutfak
mobilyaları ihracatındaki payı %8’dir.
Markalı Hazır
Mutfak Pazarı
“Hazır mutfak” tanımı günlük konuşma diline yerleştiği
için, yaygın olarak bu ifade kullanılıyor. Oysa doğru tanım, “modüler
mutfak”tır. “Hazır mutfak” denilmesinin nedeni, modüllerin önceden üretilip
stoklanmış olmasıdır. Bir mutfağın hazır mutfak olabilmesi için ilk şart,
önceden üretilmiş ve bir yerde stoklanmış olmasıdır. Diğer şart ise birbirine
eklenen modüller halinde olmasıdır.
Türkiye hazır mutfak ile 1980'lere doğru tanıştı.
1990'lardan itibaren hazır mutfak sektörü ivme kazanmaya başladı. Yabancı
firmalarla lisans anlaşmaları yapılarak yerli üretime geçildi.
Günümüzde hazır mutfak ithalatı ve üretimi ile ilgilenen
firma sayısı 50'yi geçti ve artmaya da devam ediyor. Marka sayısı 70 dolayında.
Hazır mutfak pazarının her yıl %15 dolayında büyüdüğü belirtiliyor.
Türkiye’de yılda yaklaşık 1 milyon adet mutfak mobilyası
üretimi yapılmaktadır. Markalı hazır mutfak pazarı 2007 senesinde 450 milyon
dolara yaklaşmıştır.
Hazır mutfak alanında son dönemde önemli bir değişiklik
yaşanmaktadır. Yeni trendin adı ankastre mutfaklardır. Klasik hazır mutfaklarda
mutfak cihazları için boşluklar bırakılıyor, tüketici mutfak cihazlarını
kendisi ayrıca alarak bu boşluklara yerleştiriyordu. Yeni nesil ankastre hazır
mutfaklarda ise buzdolabı, bulaşık makinesi, fırın, aspiratör gibi mutfak
aletleri, mutfak mobilyası ile birlikte entegre olarak geliyor. Hazır mutfak
markaları ankastre eşya üreticileriyle işbirliği yaparak satış yapıyor. Bu
cihazlar, beyaz eşya üreticileri tarafından hazır mutfaklar için özel olarak
dizayn ediliyorlar. Sektör uzmanları, 5 yıl içinde hazır mutfakların
satışlarının %40'ının ankastre mutfaklara dönmesini bekliyorlar.
Tüketicilerin farklı zevk ve ihtiyaçlarına cevap vermek
isteyen hazır mutfak üreticilerinin, üretim bantlarında yer alan, birbirinden
farklı mutfak modülleri bulunuyor. Talepteki farklılık, mutfak tasarımcılarının
giderek ayrı bir meslek dalı haline gelmesine yol açıyor.
Avrupa ülkelerinde mutfak ve banyo mobilyasını yenileme
süresi 7-8 yıl iken, Türkiye’de bu süre 15-20 yıldır. 2007 yılında gerçekleşen
%12’lik büyümenin içinde, yenileme pazarı sadece %2 seviyelerinde
gerçekleşmiştir. Bunun başlıca nedenlerinden biri de son yıllarda tüketicilerin
ikinci el ev yerine, daha çok yeni ev almaya yönelmeleridir.
Son yıllarda ülkemizde tüketici hakları ve garanti
belgeli ürünlere olan bakışı değişmiştir. Bu değişim, yapı sektörünün en önemli
bileşenleri olan mutfak ve banyo mobilyaları ile, ankastre cihaz ürünleri
seçimlerinde, önemli farklılıklar ortaya koymuştur. Bilinçli müşteri kurumsal
kimliği ve garantili ürün veren mutfak ve banyo mobilyaları kullanan yapıları
almaya özen göstermişlerdir.
Sektörel Veriler
Mutfak ve banyo mobilyası sektörünün 2007 yılındaki
büyüklüğü %12’lik artış ile yaklaşık 2,2 milyar dolara (2.700.000.000 YTL) ulaşmıştır.
Bu cironun %10’u (200 milyon dolar) ihracattan elde edilmiştir.
Türkiye’de 2007 yılında, mutfak ve banyo sektöründe
yaklaşık 900.000 adetlik satış gerçekleşmiştir.
Türkiye
Mutfak ve Banyo Sektörü Büyüklüğü
|
|||
Yıllar
|
Satış
(bin adet)
|
Ciro (YTL)
|
Değişim %
|
2005
|
670
|
2.000.000.000
|
|
2006
|
800
|
2.400.000.000
|
20
|
2007
|
900
|
2.700.000.000
|
12,5
|
Mutfak ve banyo mobilyaları, inşaatlarda en son yerine
konan ürünlerdir. 2005 ve 2006 yıllarında yoğun şekilde yapılmaya başlanan
konutlar, 2008 - 2009 yıllarında teslim edilmeye başlayacaktır. Dolayısıyla bu
yıllarda da mutfak ve banyo sektöründe büyüme devam edecektir.
Hazır mutfak ve banyo alanındaki dış ticaretimiz de gün
geçtikçe artmaktadır.
Türkiye Ahşap
Mutfak Mobilyası Pazarı
|
||||
Yıl
|
İhracat ($)
|
Değişim (%)
|
İthalat ($)
|
Değişim (%)
|
2002
|
3.014.000
|
10.216.000
|
||
2003
|
3.797.000
|
26
|
10.868.000
|
6
|
2004
|
5.541.000
|
46
|
17.240.000
|
59
|
2005
|
9.001.000
|
62
|
20.590.000
|
19
|
2006
|
10.350.000
|
15
|
31.621.000
|
54
|
Sektörün belli
başlı sorunları
·
Özellikle montaj malzemeleri ve aksesuarlar gibi
üretimde kullanılan nitelikli hammaddenin büyük kısmı ithal edilmektedir.
Dolayısıyla dışa bağımlılık söz konusudur.
·
İstihdam üzerinden alınan vergiler ve kullanılan
enerji, üretim maliyetlerini arttıran sebeplerdendir.
·
Sektörde yetişmiş eleman bulma sıkıntısı da
vardır.
·
Hazır mutfak üreticilerinin önemli sorunlarından
birisi de, ülkemizdeki inşaatların büyük bölümünün mimari değerlere özen
gösterilmeden yapılmasıdır.
·
En sık rastlanan kusurlar, kiriş ve kolonların
mimari kurallara uygun olarak gizlenmemesi ve köşelerin 90 derece olmaması. Bu
nedenle çoğunlukla ya hazır mutfak modüllerinde ya da mutfağın kendisinde
tadilat yapmak gerekiyor.
·
Kullanıcı için en önemli kriterin fiyat olması,
marka ürünlerin satılmasını engellemektedir.
·
En büyük sıkıntı, merdiven altı üretim olarak
tabir ettiğimiz kayıt dışı üretimdir. Kayıt dışı çalışan, vergisini vermeyen,
kaçak işçi çalıştıran, kalitesiz ve çalıntı tasarımla iş yapan bu firmalar
haksız rekabete yol açmaktadırlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder