Hazır giyim sektörü organize perakendeciliğin en önemli
kollarından biridir. Tekstil ve konfeksiyon alanında bir dünya devi olan
ülkemizin global bir moda markası yaratabilmesi için hazır giyim sektörünün
sağlıklı bir şekilde büyümesi çok önemlidir.
2000 yılından itibaren sektörde değişim başlamıştır. Özellikle
Çin’in devreye girmesiyle birlikte derme çatma faaliyet gösteren tekstil ve
hazır giyim firmalarımız kapanmıştır. Buna rağmen bu alanda küçülme
yaşamamıştır ülkemizde. Hem fason hem de markalı hazır giyim ihracatı düzenli
olarak artmıştır. 2006 ile birlikte fason ihracatta bir miktar daralma olmasına
rağmen hazır giyim iç pazarı bir yandan düzenli olarak büyümekte diğer taraftan
konsolide olmaktadır.
2005 yılında hazır giyim sektörünün büyüklüğü 28 milyar
USD idi (ihracat: 13,8 milyar USD, iç pazar:
14,2 milyar USD). 2006 yılında sektörün büyüklüğü 30 milyar USD oldu (ihracat: 14,5 milyar USD, iç pazar: 15,5
milyar USD). 2007 yılında ise sektörün büyüklüğü 32 milyar USD’ye ulaştı (ihracat: 16 milyar USD, iç pazar: 16 milyar
USD).
2007 yılında tüketici fiyatlarıyla iç pazar büyüklüğü 16
milyar dolar olan hazır giyim sektörümüzün farklı kulvarlardaki performansı aşağıda
verilmiştir. (Ipsos KMG’nin verilerinden yararlanılmıştır)
Satış noktaları
bazında dağılım
·
Organize perakende zincirlerinin cirosu 6.3
milyar dolar olarak gerçekleşti.
·
Esnaf mağazaları 5.2 milyar dolar ciro yaptı.
·
Pazarcı, işportacı ve çadırların toplam cirosu
4.3 milyar dolar oldu.
Yaş ve cinsiyet
grupları bazında dağılım
·
%51’i (8,2 milyar doları) 14 ve üstü kadınlar
o %23’ü
(3,7 milyar doları) 14-27 yaş arası kadınlar
o %28’i
(4,5 milyar doları) 28 yaş ve üstü kadınlar
·
%34’ü (5,4 milyar doları) 14 ve üstü erkekler
·
%15’ü (2,55 milyar doları) 0-13 yaş bebek ve
çocuklar
Sosyo-Ekonomik
Statü (SES) sınıflarında dağılım
·
AB SES grubu hazır giyime 5,4 milyar dolar harcadı.
·
C1 SES grubu hazır giyime 4,1 milyar dolar harcadı.
·
C2 SES grubu hazır giyime 2,3 milyar dolar harcadı.
·
DE SES grubu hazır giyime 4,1 milyar dolar harcadı.
2007 yılında tekstil ithalatımız 8 milyar dolara, hazır
giyim ithalatımız ise 1.2 milyar dolara ulaştı. Aynı yıl 6.5 milyar dolarlık
tekstil, 16 milyar dolarlık hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı yapıldı. 16
milyar dolarlık hazır giyim ihracatının %20’si (3.2 milyar dolar) Türk markalı ürünlerden oluşuyordu.
Hazır giyim ihracatının yaklaşık %80’i AB ülkelerine
yapıldı. 16 milyar dolarlık resmi ihracatın yanı sıra bavul ticareti ile 0,5 milyar dolarlık ve turist
alışverişi ile de 2 milyar
dolarlık hazır giyim ürününün yurt dışına çıktığı tahmin ediliyor.
Yukarıdaki rakamlardan da anlaşılacağı gibi Çin faktörüne
ve tüm yakınmalara rağmen tekstil ve hazır giyim sektörlerimiz sürekli büyüyor.
Bu büyüme önümüzdeki yıllarda da devam edecek.
2008 yılında hazır giyim sektörünün 33 milyar USD’ye
ulaşması bekleniyor (ihracat: 16,5 milyar
USD, iç pazar: 16,5 milyar USD). 2009 yılında sektörün 34 milyar USD’ye
ulaşması bekleniyor (ihracat: 17 milyar
USD, iç pazar: 17 milyar USD). 2010 yılında sektörün 35,5 milyar USD’ye
ulaşması bekleniyor (ihracat: 17,5 milyar
USD, iç pazar: 18 milyar USD).
2008’in ilk
aylarına dair hazır giyimdeki gelişmeler ise şöyle;
İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri
(İTKİB) Genel Sekreterliği tarafından hazırlanan ''Hazır Giyim ve Konfeksiyon
Sektörü 2008 Ocak-Mart İhracat Performans Değerlendirmesi'' raporunda;
·
2008
yılının ilk üç aylık döneminde Türkiye'den 4,3 milyar dolar değerinde hazır
giyim ve konfeksiyon ihracatı gerçekleştirildiği, sektör ihracatının 2007
yılının ilk üç aylık dönemine göre yüzde 16,7 arttığı kaydedildi.
·
Bu yılın ilk üç ayındaki ihracatın ''aslan
payını'' 3,5 milyar dolar ile AB aldı. ABD pazarındaki kan kaybı devam ederken,
AB'ye yapılan ihracatta yüzde 17,6 büyüme kaydedildi, ABD'ye ihracatta yüzde
25,5 küçülme oldu. Almanya, Türk hazır giyim ve konfeksiyon mamulleri
ihracatında yüzde 24,8'lük pazar payı ile en fazla ihracat yapılan ülke
konumunu korudu.
Ipsos KMG tarafından 6’şar aylık dönemsel olarak
hazırlanan Hazır Giyim Tüketim Endeksi sonuçlarına göre;
·
2007-2008
kış döneminde toplam 7.8 milyar YTL’lik alışveriş gerçekleşti. Bu 2006-2007 kış
dönemi gerçekleşen 9 milyar YTL’ye göre % 13.9’luk düşüş demek. Bir
önceki yaz dönemi ise toplam hazır giyim alışveriş değeri % 4.5 düşmüştü.
·
28 yaş üzeri kadın tüketiciler hazır giyim
alışverişlerinde önemli bir yer tutuyor. Nüfus içerisinde % 22’lik bir paya
sahip olmalarına karşılık hazır giyim alışverişlerinin 1/3’ini
gerçekleştiriyorlar. Geçtiğimiz yaz dönemi hazır giyim alışveriş değerinin
düşmesinde bu kitlenin alışveriş payını düşürmesi etkili olmuştu. Kış döneminde
ise alışveriş değerleri değişmedi.
·
Alışveriş değerinin düşmesinde 3 büyük ildeki
düşüş etkili. İstanbul tüketicisi toplam Türkiye hazır giyim alışverişlerinin
1/5’ini oluşturuyor. Elbette nüfusa orantılı düşündüğümüze normal de. Ancak
İstanbul’daki hazır giyim ürün alışverişleri değeri % 22.9’dan % 20.4’e
düşmüştür. Yaz döneminde de % 22.2’den % 20.9’a bir düşüş söz konusuydu.
Hazır giyim
alışverişi nerelerden yapılıyor?
Hazır giyim alışverişi bağımsız mağazalardan ve kayıt dışı
pazardan organize perakendeye doğru hızla kaymaktadır. Kişi başı gelirin artması, markalı ürün
kullanma kültürünün yaygınlaşması gibi etkenler, tüketicileri zincir mağaza
markalarına yönlendirmektedir.
Dünya markalarına fason üretim yapan firmalarımız son 10
yılda ardı ardına kendi markalarını yaratmaya ve mağazalarını açmaya başlamıştır.
Dolayısıyla yerli moda markası sayımız hızla artmaktadır. Türkiye’deki
potansiyelin farkına varan yabancı mağaza zincirleri Türkiye’de mağazalar
açmaya başlamışlardır. AVM’lerin yaygınlaşması da bu oluşumu hızlandırmıştır.
Türkiye’deki organize ve organize olmayan hazır giyim
perakendeciliğinin gelişim serüvenine ve geleceğe yönelik tahmine dair tablo
aşağıdadır.
Satış Yerleri
|
2000
(milyon USD) |
Pazar Payı
|
2004
(milyon USD) |
Pazar Payı
|
2007
(milyar USD) |
Pazar Payı
|
2010
(milyar USD) |
Pazar Payı
|
Bölümlü Mağazalar
|
560
|
5%
|
1.092
|
8%
|
2.082
|
13%
|
3.266
|
18%
|
Mağaza Zincirleri
|
1.120
|
10%
|
2.457
|
18%
|
4.324
|
27%
|
5.988
|
33%
|
Bağımsız Mağazalar
|
5.488
|
49%
|
5.597
|
41%
|
5.285
|
33%
|
4.717
|
26%
|
Pazar, işporta, çadır
|
4.032
|
36%
|
4.505
|
33%
|
4.324
|
27%
|
4.173
|
23%
|
İç Pazar Büyüklüğü
|
11.200
|
100%
|
13.650
|
100%
|
16.016
|
100%
|
18.144
|
100%
|
GSMH (milyar dolar)
|
200
|
300
|
440
|
540
|
||||
Kişi Başına Milli Gelir
|
3.030
|
4.286
|
6.197
|
7.297
|
||||
Kişi Başına Hazır Giyim
Harcaması
|
169,7
|
195,0
|
225,6
|
245,2
|
||||
Nüfus (milyon kişi)
|
66
|
70
|
71
|
74
|
||||
Hazır Giyim İhracatı
|
7,5
|
12,0
|
16,0
|
17,5
|
||||
Fason
|
7,4
|
99%
|
10,8
|
90%
|
12,8
|
80%
|
11,4
|
65%
|
Marka
|
0,1
|
1%
|
1,2
|
10%
|
3,2
|
20%
|
6,1
|
35%
|
Hazır Giyim Bavul
Ticareti
|
1,5
|
1,0
|
0,5
|
0,2
|
||||
Hazır Giyim Turist Alımı
|
0,7
|
1,8
|
2,0
|
3,0
|
Hazır giyimde
AVM’lerin rolü
Hazır giyimin kaleleri alışveriş merkezleri olmaya
başlamıştır. Hızla yaygınlaşan AVM’lerin pazar payı hızla artmaktadır. 2007
yılında hazır giyim satışlarının %25’i AVM’lerde gerçekleşmiştir. AVM’lerin
pazar payı gelişimine ve geleceğe yönelik tahmine dair tablo aşağıdadır.
Satış Yerleri
|
2000
(milyon USD) |
Pazar Payı
|
2004
(milyon USD) |
Pazar Payı
|
2007
(milyar USD) |
Pazar Payı
|
2010
(milyar USD) |
Pazar Payı
|
İç Pazar
|
11.200
|
100%
|
13.650
|
100%
|
16.016
|
100%
|
18.144
|
100%
|
AVM
|
784
|
7%
|
2.184
|
16%
|
4.004
|
25%
|
7.258
|
40%
|
AVC
|
10.416
|
93%
|
11.466
|
84%
|
12.012
|
75%
|
10.886
|
60%
|
Mayıs 2008 itibariyle Türkiye’de 200’ün üzerinde AVM
vardır. 50 tanesi ise yapım halindedir. 100 tane de planlanan AVM yatırımı
vardır. 2008 yılının sonunda İstanbul’daki açık AVM sayısının 60’ı geçmesi
beklenmektedir.
Tüketiciler AVM’lerden alışveriş yapmayı sevmekte ve
tercih etmektedirler. AMPD’nin 2007 yılında yaptırdığı araştırma da bu tespiti
doğrulamaktadır. Araştırma sonuçları aşağıdaki tabloda verilmiştir.
Hazır giyim üreticilerimizin moda markası yaratma zamanı
neredeyse bitmek üzeredir. Moda markalarının doğru köşeleri kapabilmesi için önümüzdeki
5 yılda açılacak 200 AVM’yi paylaşmaları gerekecektir. Bu sebeple hazır giyimde
fasoncu olan firmalar moda markası yaratmakta acele etmeleri gerekir.
Hazır giyim sektörümüzdeki yerli moda markalarımızın önce
yurt içinde, sonra Asya ve Ortadoğu’da yaygınlaşarak dünya markaları
yaratmaları beklenmektedir. Üretici
olmakla perakendeciolmak arasındaki derin işletme farkını algılayabilen ve
anlayabilen firmalar perakendeciliği öğrenmeye koyulacak ve dünya markası
yaratma şansları olacaktır. Diğerleri kendiliğinden elenecektir.
Dünya modasına yön verebilen bir hazır giyim sektörümüz
olması dileğiyle, hoşçakalın.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder