Eve tekstili sektörümüz büyük bir gelişim ve değişim
içerisindedir. Özellikle son dönemlerde yatırımlarla büyüme sürecini
hızlandıran Türk Ev Tekstili Sektörü, markalaşma adına da hamlelerini hızlandırmıştır.
Sadece ev tekstili alanında uzmanlaşmış ve ürün sunan
firma sayısı binin üzerindedir. Ayrıca eve yönelik üretim yapan birçok firma
yan ürün olarak ev tekstili ürünleri de sunmaktadır. Mobilya firmaları
özellikle yatak örtüsü alanında ürünler üreterek veya bulundurarak münhasır
mağazalarında satmaktadır.
Ev tekstili tüketimini etkileyen faktörler; yenileme
isteği, evlilikler, taşınmalar, göçler ve yeni konutlardır. Türkiye ve halkı
her bakımdan gelişmektedir. Araştırmalar göstermiştir ki; eğitim, zevk,
kentleşme ve gelir düzeyi arttıkça insanlar hem daha çok ev tekstili ürünü
tüketmektedir, hem de yenileme dönemlerini kısaltmaktadırlar. Bir araştırmaya
göre ev tekstili yenileme süresi; 2000 yılında 9 yıl iken 2006 yılında 6 yıla
inmiştir. Türkiye’de 2006 yılında yaklaşık 500 bin nikah kıyılmış, 1 milyon
taşınma gerçekleşmiş ve 700 bin yeni konut oturuma açılmıştır. 2010 yılında 650
bin nikah, 1,5 milyon taşınma ve 1 milyon yeni konut üretimi beklenmektedir. Ülkemizdeki
nüfus yapısını, kentlere göç trendini, konut açığını ve Mortgage sistemini göz
önüne alan uzmanlar 2007, 2008, 2009 ve 2010 yıllarında en az toplam 5 milyon
yeni konutun üretileceğini beklemektedirler.
Ev tekstilinde moda her sene değişen bir özellik göstermemektedir.
Trendler 3-4 yılda bir değişmektedir. Bu dönem, perde ve mobilya gibi ürünlerde
daha uzun süre alabilmektedir. Ev tekstilinde nihai hedef kitle bayanlardır. Bu
yüzden üretici firmalar bayanlara yönelik tanıtım ve reklam yapmaktadır.
Ev tekstili ürünleri şunlardır;
·
Perde
·
Yatak Örtüleri/Nevresim
·
Masa Örtüleri
·
Döşemelik kumaş
·
Havlular
·
Banyo ve Mutfak tekstili
·
Ev için kullanılan diğer tekstil ürünleri
KGM firmasının 2005
ve 2006 yıllarına dair, ev tekstili tüketimine dair yaptırdığı
araştırmada ürün gruplarının oranları aşağıdaki gibi tespit edilmiştir.
Türkiye’de ev tekstili pazarı 2005 yılında 2004 yılına
göre ciro bazında %16’lık bir büyüme kaydederek 1 milyar dolarlık büyüklüğe
ulaşmıştır (Perde: 185 milyon dolar). Yeni konut arzının ve talebinin
artmasıyla 2006’daki iç pazar büyüklüğü %50 büyüyerek 1,5 milyar dolara ulaştı
(Perde: 220 milyon dolar). 2007 yılında ev tekstili pazarının %33 büyümesi
beklenmektedir.
2007 yılında Türk tüketicilerinin 20 milyar dolarlık ev
eşyası harcaması yapması beklenmektedir.
·
Mobilya %
20
·
Beyaz eşya %
20
·
Elektronik eşya %
15
·
Küçük ev aletleri % 1
·
Ev tekstili %
10
o Yatak
odası ürünleri % 4
o Halı % 3
o Perde % 1,5
o Diğer % 1,5
·
Diğer %
29
Uzmanlar, 2010 yılında ev tekstili sektörünün 3 milyar
dolarlık büyüklüğe ulaşacağını tahmin ediyor. Bu cironun 1,5 milyar dolarını
zincir mağaza markalarının yapacağı tahmin ediliyor. 2010 yılında iç pazarda
perde satışlarının 300 milyon dolar büyüklüğe ulaşması bekleniyor. Bu cironun 200
milyon doları marka mağazalar tarafından yapılacağı tahmin ediliyor.
Tüketicilerin ev tekstili alışverişi tercihi Bağımsız
Mefruşat Mağazalarından, Markalı Mefruşat Mağazalarına doğru hızla
değişmektedir. 2005 yılında ev tekstili alışverişinin %70’i esnaf tipi
mağazalardan yapılırken, bu oran 2010 yılında %50’ye düşecektir. Daha sonraki
yıllarda da ağırlıklı olarak markaların zincir mağazalarından yapılacaktır. Ayrıca
atölye tipi ev tekstili üreticileri pazarlarını büyük rakiplerine kaptıracaklardır
2010’da bugünkünden daha az üretici, daha az marka ve daha az bağımsız mefruşat
mağazası kalacaktır.
Tüketiciler tek bir noktada tüm alışverişlerini yapıp
bitirmek eğilimindedirler. Mağaza mağaza dolaşmaktansa bir mağazadan tüm ev
tekstili ihtiyacını gidermek istemektedirler. Bu durum markalı mağaza
zincirlerinin tercih edilirliğini artırmaktadır.
Ev Tekstili
İhracatımız
Türkiye, ev tekstili alanında dünyadaki önemli
üreticilerden biridir. Sadece yurtiçi ile sınırlı kalmayıp, yurtdışında da
yatırımlara gidilmesi, ev tekstili sektöründe son dönemde en dikkat çekici
noktalardan biridir. Üretim ve ihracat faaliyetlerini de her geçen yıl artıran
sektör, dış pazarlarda da rekabet edebilmektedir.
Türkiye'nin ev tekstili ihracatımız dış ticaretin önemli
bir kalemini oluşturmaktadır.
·
2004 yılında 1.5 milyar dolar,
·
2005 yılında 2.2 milyar dolar
·
2006 yılında 3 milyar dolar
Yıllık ihracat değeri 3 milyar $’ı aşan ev tekstili
sektöründe en önemli beklenti, ABD ve AB’nin Çin’e uyguladığı kotalarda
yapacağı değişikliklerdir. Markalaşma ve yeni pazar arayışlarının hızlanmasıyla
sektörün önümüzdeki 5-6 yıllık süreçte ihracatını 10 milyar dolara
taşıyabileceği öngörülmektedir.