Bilgisayar sektörüne ait hazırlamış olduğum bir rapordan size güzel bir özet çıkardım. İlgilenenler için faydalı olacağını düşünüyorum. (Vatana millete hayırlı olsun)
2005 yılında 2 milyon civarında bilgisayar satıldığını biliyor muydunuz? 2005’de 2 milyar doları aşan bilgisayar pazarının 2006’da %20 büyümesi bekleniyor ve bilgisayar satışının 2,5 milyon adeti aşacağı tahmin ediliyor.
Türkiye’de 1990 başı ile 2005 sonu arasında, (son 16 yılda) yaklaşık 9 milyon bilgisayar satıldı.
Türkiye’nin bilgisayar parkının 2005 yılı sonu itibariyle;
· 6,5 milyon adet olduğu tahmin ediliyor.
· Evlerin %11’inde (2 milyon adet) bilgisayar var (Avrupa ve ABD’ve bilgisayarın hane penetrasyonu %50 yi geçmiş durumda).
· İşyerlerindeki bilgisayarların sayısı ise 4,5 milyon adet civarında.
· Kullanımdaki bilgisayarların %20’si (1,4 milyon) dizüstü
· Bilgisayar ve internet kullanabilen kişi sayısının 10 milyon olduğu tahmin ediliyor. (BT Haber’e göre 16 milyon)
· Ev ve ofislerdeki bilgisayarların %30’unun toplama bilgisayar olduğu tahmin ediliyor.
Geçmiş ve gelecek yıllara göre bilgisayar satışlarını, eve ve ofise ne kadar yapıldığı, ne kadarının masaüstü ne kadarının dizüstü, ne kadarının yerli, ne kadarının yabancı, ne kadarının no name olduğunu gösteren tablo aşağıdadır. Bu tabloyu çeşitli kaynaklardan aldığım bilgiler ışığında hazırladığımı ve tahmini rakamları içerdiğini belirtmeliyim. (İtirazlara açıktır)
Gayri-resmi
Rakamlar |
Büyüme
(%) |
Ev
(adet) |
Ev
(%) |
Ofis
(adet) |
Ofis
(%) |
Masaüstü
(adet) |
Masaüstü
(%) |
Dizüstü
(adet) |
Dizüstü
(%) | |
1990
|
100.000
|
8.000
|
8
|
92.000
|
92
|
100.000
|
100
|
-
|
0
| |
1991
|
150.000
|
50
|
13.500
|
9
|
136.500
|
91
|
150.000
|
100
|
-
|
0
|
1992
|
175.000
|
17
|
8.750
|
5
|
166.250
|
95
|
175.000
|
100
|
-
|
0
|
1993
|
200.000
|
14
|
20.000
|
10
|
180.000
|
90
|
200.000
|
100
|
-
|
0
|
1994
|
150.000
|
- 25
|
9.000
|
6
|
141.000
|
94
|
150.000
|
100
|
-
|
0
|
1995
|
200.000
|
33
|
14.000
|
7
|
186.000
|
93
|
198.000
|
99
|
2.000
|
1
|
1996
|
240.000
|
20
|
19.200
|
8
|
220.800
|
92
|
235.200
|
98
|
4.800
|
2
|
1997
|
360.000
|
50
|
32.400
|
9
|
327.600
|
91
|
345.600
|
96
|
14.400
|
4
|
1998
|
410.000
|
14
|
41.000
|
10
|
369.000
|
90
|
389.500
|
95
|
20.500
|
5
|
1999
|
530.000
|
29
|
47.700
|
9
|
482.300
|
91
|
498.200
|
94
|
31.800
|
6
|
2000
|
850.000
|
60
|
127.500
|
15
|
722.500
|
85
|
756.500
|
89
|
93.500
|
11
|
2001
|
400.000
|
- 53
|
92.000
|
23
|
308.000
|
77
|
352.000
|
88
|
48.000
|
12
|
2002
|
600.000
|
50
|
144.000
|
24
|
456.000
|
76
|
516.000
|
86
|
84.000
|
14
|
2003
|
1.000.000
|
67
|
300.000
|
30
|
700.000
|
70
|
810.000
|
81
|
190.000
|
19
|
2004
|
1.500.000
|
50
|
525.000
|
35
|
975.000
|
65
|
1.125.000
|
75
|
375.000
|
25
|
2005
|
2.200.000
|
47
|
880.000
|
40
|
1.320.000
|
60
|
1.606.000
|
73
|
594.000
|
27
|
2006
|
2.500.000
|
14
|
1.000.000
|
40
|
1.500.000
|
60
|
1.625.000
|
65
|
875.000
|
35
|
2007
|
3.000.000
|
20
|
1.200.000
|
40
|
1.800.000
|
60
|
1.800.000
|
60
|
1.200.000
|
40
|
2008
|
3.500.000
|
17
|
1.400.000
|
40
|
2.100.000
|
60
|
1.925.000
|
55
|
1.575.000
|
45
|
2009
|
4.500.000
|
29
|
1.800.000
|
40
|
2.700.000
|
60
|
2.250.000
|
50
|
2.250.000
|
50
|
2010
|
5.000.000
|
11
|
2.000.000
|
40
|
3.000.000
|
60
|
2.250.000
|
45
|
2.750.000
|
55
|
Aşağıdaki tabloda ise Türkiye’deki bilgisayar parkına dair tahmini rakamları belirten tablomu görebilirsiniz.
Kullanımdaki Bilgisayarlar
| ||||||||||
Ev
(adet) |
Ofis
(adet) |
Ev
(%) |
Ofis
(%) |
Masaüstü
(adet) |
Dizüstü
(adet) |
Masaüstü
(%) |
Dizüstü
(%) |
Toplam
|
Büyüme
(%) | |
1990
|
8.000
|
92.000
|
8
|
92
|
100.000
|
100
|
100.000
| |||
1991
|
21.500
|
228.500
|
9
|
91
|
250.000
|
100
|
250.000
|
150
| ||
1992
|
30.250
|
394.750
|
7
|
93
|
425.000
|
100
|
425.000
|
70
| ||
1993
|
50.250
|
574.750
|
8
|
92
|
625.000
|
100
|
625.000
|
47
| ||
1994
|
59.250
|
715.750
|
8
|
92
|
775.000
|
100
|
775.000
|
24
| ||
1995
|
73.250
|
901.750
|
8
|
92
|
973.000
|
2.000
|
100
|
0
|
975.000
|
26
|
1996
|
84.450
|
1.030.550
|
8
|
92
|
1.108.200
|
6.800
|
99
|
1
|
1.115.000
|
14
|
1997
|
103.350
|
1.221.650
|
8
|
92
|
1.303.800
|
21.200
|
98
|
2
|
1.325.000
|
19
|
1998
|
135.600
|
1.424.400
|
9
|
91
|
1.518.300
|
41.700
|
97
|
3
|
1.560.000
|
18
|
1999
|
163.300
|
1.726.700
|
9
|
91
|
1.816.500
|
73.500
|
96
|
4
|
1.890.000
|
21
|
2000
|
281.800
|
2.308.200
|
11
|
89
|
2.423.000
|
167.000
|
94
|
6
|
2.590.000
|
37
|
2001
|
359.800
|
2.430.200
|
13
|
87
|
2.577.000
|
213.000
|
92
|
8
|
2.790.000
|
8
|
2002
|
484.600
|
2.665.400
|
15
|
85
|
2.857.800
|
292.200
|
91
|
9
|
3.150.000
|
13
|
2003
|
752.200
|
3.037.800
|
20
|
80
|
3.322.200
|
467.800
|
88
|
12
|
3.790.000
|
20
|
2004
|
1.236.200
|
3.643.800
|
25
|
75
|
4.057.700
|
822.300
|
83
|
17
|
4.880.000
|
29
|
2005
|
2.068.500
|
4.481.500
|
32
|
68
|
5.165.500
|
1.384.500
|
79
|
21
|
6.550.000
|
34
|
2006
|
2.941.000
|
5.259.000
|
36
|
64
|
6.034.000
|
2.166.000
|
74
|
26
|
8.200.000
|
25
|
2007
|
4.049.000
|
6.751.000
|
37
|
63
|
7.482.000
|
3.318.000
|
69
|
31
|
10.800.000
|
32
|
2008
|
5.305.000
|
8.395.000
|
39
|
61
|
8.891.000
|
4.809.000
|
65
|
35
|
13.700.000
|
27
|
2009
|
6.805.000
|
10.395.000
|
40
|
60
|
10.331.000
|
6.869.000
|
60
|
40
|
17.200.000
|
26
|
2010
|
8.280.000
|
12.420.000
|
40
|
60
|
11.456.000
|
9.244.000
|
55
|
45
|
20.700.000
|
20
|
Satış adetleri bazında yerlilerde Casper, yabancılarda HP, liderliği son 3 yıldır elinde tutuyor.
· AC Nielsen 'ın her yıl gerçekleştirdiği yılın en başarılı markalar araştırmasında Casper, bilgisayar alanında yüzde 25.6 oranıyla yine ilk akla gelen bilgisayar markası oldu. En yakın takipçisinin yaklaşık 3.3 kat önünde bir bilinirliğe sahip olan Casper, araştırmada baz alınan bütün kriterlerde de açık farkla yine 1. olmayı başardı. Araştırmaya katılarak ilk akıllarına gelen bilgisayar markasını söyleyen kişilerde ise bu oran yüzde 37.5'e ulaştı.
2006 yılında neler olacak?
· 2,5 milyon bilgisayar satılacak. 500 bini yenileme amaçlı alınacak.
· Satılan bilgisayarların 1 milyonu dizüstü, 1,5 milyonu masaüstü olacak.
· 850 bin bilgisayar kullanım dışı kalacak.
· Bilgisayar popülasyonu (parkı) 1 milyon 650 bin artışla, 7,8 milyona ulaşacak.
· Satış payları şöyle gerçekleşecek:
o Yabancı Markalar %30 750.000 adet
o Yerli Markalar %45 1.125.000 adet
o Toplama Ürünler %25 625.000 adet
· 2006’nın sonlarında ADSL abonesi sayısı 2 milyonu geçecek. 2010 yılında 10 milyon ADSL abonesi olacak.
Bilgisayar’da dünyada neler oluyor?
Dünya çapında PC nüfusu 2004 yılı sonunda 820 milyonu, 2005 yılı sonunda da 1 milyarı aştı.
Geçtiğimiz yıl dünyada, toplam kişisel bilgisayar satışları yüzde 8 artışla 204 milyona yükseldi (2004 yılında ise bilgisayar satışları yüzde 12 artışla 189 milyona ulaşmıştı).
Marka
|
Satış adedi
|
Pazar payı
|
Dell
|
37,5 milyon
|
%17
|
HP
|
32 milyon
|
%15
|
IBM Lenovo
|
14,5 milyon
|
%7
|
Acer
|
12 milyon
|
%6
|
Fujitsu Siemens
|
10 milyon
|
%5
|
Diğer
|
102 milyon
|
%50
|
TOPLAM
|
204 milyon
|
%100
|
Gartner Araştırma Şirketi, dünya PC pazarının ürün yenileme ve mobilite eğilimleri ile 2006 yılında da parlak bir yıl geçireceğini, buna rağmen 2007 yılından itibaren özellikle gelişmiş ülkelerin PC satışlarındaki artış oranının sıfıra yakın olacağını savunuyor.
2003-2004 yılları arasında ortalama %12 büyüme gerçekleştiren PC pazarının 2006-2008 yılları arasında sadece yüzde 5’erlik büyüme rakamları gerçekleştirmesi bekleniyor.
Gartner'a göre büyüme hızının gerilemesi ve PC satışlarında karlılığın düşmesi sonucunda, dünyanın en büyük PC markalarının bazıları (IBM gibi) PC işini bırakmak zorunda kalacak.
Devler gelişmekte olan ülkelere odaklanarak ayakta kalmaya çalışacak, ama pazarı yerli üreticiler ele geçirecek.
Dünya genelinde PC satış rakamlarının düşmesine karşılık, Türkiye'nin de içinde bulunduğu gelişmekte olan ülkelerde satış rakamları artmaya devam edecek. Rusya, Hindistan ve Çin pazarları en çok büyümesi beklenen pazarlar.
Bilgisayar penetrasyonunun düşük olduğu bu pazarlarda uluslararası markalar pazar paylarını yerli üreticilere kaptıracaklar. Bunun paralelinde, Lenovo’nun IBM’in PC bölümünü alarak yaptığı gibi, yerel üreticilerin uluslararası veya bölgesel marka olma olasılığı da gündeme gelecek. Ancak yerel üreticiler, özellikle ev pazarındaki konumlarını güçlendirmek için kendi aralarında evliliklere gidebilir.
Tüm dünyada bilgisayar fiyatları günden güne ucuzlamaktadır. 10 yıllık süreçte dizüstü bilgisayarları 200-250 dolara alacağımızı tahmin ediyorum. Bugün bilgisayarların daha da ucuz olmamasının sebebi 2 tröste dayanıyor. İşlemci devi Intel ve işletim sistemi devi Micrisoft.
· “Intel Inside” çalışması sayesinde tüketiciler tarafından en bilinen bilgisayar parçası markası Intel’dir. Intel’in bilinirliği yüksek olduğu için tüketiciler de işlemcisi Intel olan bilgisayarları tercih ediyor. Haliyle ilgisayar üreten firmalar işlemci olarak çoğunlukla Intel’i seçiyor. Dünyada satılan bilgisayarların %85’i Intel işlemcili. En güçlü rakibi AMD. AMD işlemcili bilgisayarların üretimleri ve satışları ise giderek artıyor.
· Bilgisayar üreten firmalar işletim sistemi olarak çoğunlukla MS Windows’u tercih ediyorlar. Ardından Linux geliyor. Firmalar işletim sistemlerinin “bandle” adı verilen versiyonunu alıyorlar. Yüksek sayıda alım yapan bilgisayar firmaları “XP Professional” için yaklaşık 70 dolar, “XP Home Edition” için 60 dolar, “Starter Edition” için 20 dolar ödüyorlar.