Türkiye büyükbaş ve küçükbaş hayvan varlığında sürekli
gerilemesine rağmen çiğ süt üretimimiz düzenli olarak artmaktadır. Bunun sebebi
köylünün daha az hayvan beslemesi, buna karşılık olarak profesyonel besi
çiftliklerinin artmasıdır. Bu çiftliklerde yurt dışından ithal süt verimliliği
yüksek hayvanlar bulunmaktadır.
Çiğ süte olan talep artışının temel sebebi peynir, yoğurt
ve ayran gibi süt ürünlerine olan müthiş taleptir. Gelişmiş ülkelerde ise çiğ
süt üretimi artmamakta, hatta yavaş da olsa azalmaktadır. Dünya çiğ süt
üretiminin bu yıl 800 milyon ton olması beklenmektedir.
2013 yılında gerçekleşmesi tahmin edilen 20 milyon ton
çiğ süt üretimi ile Türkiye dünyada en çok süt üreten 10 ülkeden biridir. Üretilen
çiğ sütün %93’ü inek sütüdür. Ülkemizde yaklaşık 6 milyon sağmal inek
bulunmaktadır. Koyun, keçi ve diğer süt
veren hayvanlardan elde edilen çiğ süt miktarı 1,4 milyon ton civarındadır. Süt
üreten çiftçi sayısı yaklaşık 2 milyondur. Bunların %25’inde inek sayısı 15’ün
üzerindedir.
Yıllar
|
Çiğ Süt Üretim
(Ton)
|
Artış
|
2001
|
9.495.550
|
|
2002
|
8.408.568
|
-11,4%
|
2003
|
10.611.011
|
26,2%
|
2004
|
10.679.406
|
0,6%
|
2005
|
11.107.897
|
4,0%
|
2006
|
11.952.099
|
7,6%
|
2007
|
12.329.789
|
3,2%
|
2008
|
12.243.040
|
-0,7%
|
2009
|
12.542.186
|
2,4%
|
2010
|
13.543.674
|
8,0%
|
2011
|
15.056.211
|
11,2%
|
2012
|
17.401.262
|
15,6%
|
2013
|
20.000.000
|
14,9%
|
Çiğ sütün en
fazla üretildiği iller; İzmir, Balıkesir, Konya, Aydın, Çanakkale,
Denizli, Burdur, Manisa, Bursa, Edirne, Tekirdağ, Kırklareli’dir. Ülkemizdeki
çiğ süt üretimin üçte birinden fazlası bu 12 ilden elde edilmektedir.
Ülkemizde üretilen 20 milyon ton çiğ sütün tahminen;
·
4 milyon tonu (%20’si) kırsal ailelerin kendi
tüketimi ve işlemesi için kullanılmakta,
·
2 milyon tonu (%10’u) sokak satıcıları
tarafından pazarlanmakta,
·
1 milyon tonu (%5’i) kooperatif/birlikler
tarafından pazarlanmakta,
·
4 milyon tonu (%20’si) küçük işletmeler/mandıralar tarafından işlenmekte,
·
9 milyon tonu (%45’i) SETBİR işletmeleri
tarafından işlenmektedir.
Üretilen çiğ sütün çok az bir miktarı içme amaçlı
kullanılırken kalanı süt ürünlerinin yapımında kullanılmaktadır. Her süt ürünü
için farklı miktarlarda süte ihtiyaç vardır. Örneğin; 1 kg kaşar 10,5-11 litre
çiğ sütten yapılır, 1 kg beyaz peynir 5,6 litre çiğ sütten yapılır, 1 kg yoğurt
1,6 litre sütten yapılır,
1 litre ayran 700 ml çiğ sütten elde edilir.
Ülkemizde üretilen 20 milyon ton çiğ sütün tahminen;
·
2 milyon tonu
(%10’u) içme sütü olarak satılırken,
·
4 milyon tonu (%20’si) peynir yapımında,
·
0,5 milyon tonu (%2,5’u) tereyağı yapımında,
·
3 milyon tonu (%15’i) yoğurt yapımında,
·
1 milyon tonu (%5’i) ayran yapımında,
·
2,5 milyon tonu (%12,5’u) diğer süt ürünlerinin
yapımında,
·
7 milyon tonu (%35’i) gıda endüstrisinde
kullanılmaktadır.
Kullanılan sütün miktarına ve harcanan emeğe göre süt
ürünlerinin fiyatları da doğal olarak birbirinden farklılaşır. 2013 yılında çiğ sütün ortalama fiyatı 1 TL
idi. Beyaz peynirin üretici fiyatı ortalama 8,5 TL/kg iken market rafında
ortalama 15 TL/kg idi. Yoğurdun üretici fiyatı ortalama 2,5 TL/kg iken market
rafında ortalama 4 TL/kg idi.
Süt ve Süt Ürünleri Sektörünün bu yıl çiğ süt
fiyatlarıyla 10 milyar dolar, paketleyicilerin fiyatlarıyla 14 milyar dolar,
perakendecilerin fiyatlarıyla 20 milyar dolar büyüklüğe ulaşması
beklenmektedir. (14 milyar dolarlık paketleyiciler pazarının 9 milyar dolarının
markalı ürünler olacağı tahmin edilmektedir)
Türkiye’de gıda sanayisi üretim değeri içinde tahıl ve
nişasta ürünleri sanayisinden sonra en yüksek değeri, süt ve et ürünleri
sanayii almaktadır. Türkiye’de süt ve ürünleri sanayinin üretim değerinin gıda
sanayinin toplam üretim değerleri içindeki payı %15 düzeyindedir. Türkiye’de
gıda sanayindeki işletme sayısının %11'ini süt ve süt ürünleri işletmeleri
oluşturmaktadır. Bu alanda yeni yatırımlar artış göstermektedir.
Sütü ambalajlayan ve/veya işleyip paketleyerek satış
noktalarına veren firma sayısı yaklaşık 2300 adettir. 2013 yılına girerken
bunların sadece 215 tanesi onaylıydı. Onaylı olanlardan da sadece 70 tanesi AB
standartlarındaydı.2300 işletmenin yaklaşık %5’i modern entegre tesislere sahiptir.
Tesislerin bölgelere göre dağılımı aşağıdaki tabloda belirtildiği gibidir.
·
%45 Marmara
·
%22 Ege
·
%16 İç Anadolu
·
%11 Akdeniz
·
%4 Karadeniz
·
%1 Doğu Anadolu
·
%1 Güneydoğu Anadolu
Süt ve süt ürünlerinin kişi başına yıllık tüketimi 2013
yılında (markalı ve açıkta) 230 litre olarak gerçekleşmesi beklenmektedir. Bu
rakam AB ve ABD’de 250 litre düzeyindedir.
Ülkemizde içme sütü tüketimi azdır. 2012 yılında içme
sütü tüketimi kişi başı 31 litre olarak gerçekleşmiştir (Bunun da ancak %50’si
markalı içme sütüdür). Ülkemizde süt daha çok işlenmiş olarak; yoğurt, peynir
ve ayran olarak tüketilmektedir. Süt ve süt ürünleri tüketimine dair derlenmiş
verileri aşağıdaki tablolarda görebilirsiniz.
Kişibaşı Yıllık Süt ve Süt Ürünleri
Tüketimi (kg)
|
||||||
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2018
|
2023
|
Türkiye
|
185
|
201
|
215
|
230
|
280
|
300
|
Dünya
|
103
|
105
|
106
|
108
|
120
|
135
|
Gelişmiş Ülkeler
|
233
|
234
|
238
|
240
|
253
|
265
|
Gelişmekte Ol. Ülk.
|
67,8
|
69,5
|
71,1
|
74
|
90
|
110
|
İçme Sütü (Türkiye)
|
25,9
|
28,4
|
31,1
|
33,2
|
50
|
65
|
İçme Sütü (AB 27)
|
89,8
|
90,1
|
90,5
|
91
|
94
|
98
|
Süt Ürünleri (Türkiye)
|
41,7
|
41,9
|
41,6
|
44,7
|
58,5
|
77,6
|
Süt Ürünleri (AB 27)
|
47
|
49
|
51
|
53
|
62
|
71
|
Markalı Süt Ürünleri Tüketimi (Ton)
|
||||||
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2018
|
2023
|
İçme
Sütü Tüketimi
|
1.017.451
|
1.180.242
|
1.343.402
|
1.600.000
|
2.600.000
|
4.000.000
|
Peynir
Tüketimi
|
451.406
|
469.878
|
488.999
|
510.000
|
750.000
|
1.200.000
|
Yoğurt
Tüketimi
|
899.421
|
1.007.939
|
1.110.545
|
1.400.000
|
1.850.000
|
2.400.000
|
Ayran
Tüketimi
|
393.681
|
417.448
|
442.570
|
500.000
|
950.000
|
1.700.000
|
Tereyağı
Tüketimi
|
44.234
|
46.145
|
48.151
|
50.000
|
120.000
|
250.000
|
Diğ.
Süt Ür. Tüketimi
|
113.723
|
127.711
|
139.135
|
152.000
|
230.000
|
450.000
|
2.919.916
|
3.249.363
|
3.572.802
|
4.212.000
|
6.500.000
|
10.000.000
|
Markalı Süt Ürünleri Tüketimi
|
||||||
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2018
|
2023
|
Nüfus
(x 1000)
|
73.000
|
74.000
|
75.000
|
76.000
|
80.000
|
85.000
|
İçme
Sütü Tüketimi (Kişibaşı, kg)
|
13,9
|
15,9
|
17,9
|
21,1
|
32,5
|
47,1
|
İçme
Sütünde Markalı Tüketimin Payı
|
54%
|
56%
|
58%
|
63%
|
65%
|
72%
|
Süt
Ürünleri Tüketimi (Kişibaşı, kg)
|
26,1
|
28
|
29,7
|
34,4
|
48,8
|
70,6
|
Süt
Ürünlerinde Markalı Tüketimin Payı
|
63%
|
67%
|
71%
|
77%
|
83%
|
91%
|
Bölgesel gelişmişlik ve kişi başı gelir farklılıklarından
dolayı coğrafi bölgelerimiz arasında süt ve süt ürünleri tüketimlerinde büyük
farklılıklar vardır. 10 yıllık süreçte bu tüketim farklılıkların azalacağı,
doğu, kuzey ve güney illerindeki tüketim artışının ülke genelinden daha fazla
olacağı öngörülmektedir. Süt ve süt ürünleri
tüketimine dair projeksiyonum aşağıdaki gibidir.
|
2012
|
2023
|
||
Nüfus
|
Tüketim Oranları
|
Nüfus
|
Tüketim Oranları
|
|
İç
Anadolu
|
12.121.196
|
15,7%
|
14.000.000
|
16,0%
|
Karadeniz
|
7.605.900
|
9,1%
|
9.000.000
|
10,0%
|
Doğu
Anadolu
|
5.268.181
|
3,2%
|
7.000.000
|
8,0%
|
Güneydoğu
Anadolu
|
7.917.782
|
5,5%
|
9.000.000
|
11,0%
|
Marmara
|
22.678.206
|
37,8%
|
24.000.000
|
28,0%
|
Ege
|
9.813.632
|
16,6%
|
11.000.000
|
14,0%
|
Akdeniz
|
9.619.233
|
12,1%
|
11.000.000
|
13,0%
|
75.024.130
|
100%
|
85.000.000
|
100%
|
|
Süt
ve Ürünleri Tüketimi (Ton)
|
3.572.802
|
|
10.000.000
|
|
Sektörün Dış
Ticareti
Süt ve süt ürünlerinin raf ömrü kısa olduğu için ihracat
olanakları azdır. Komşu ülkelere satışı daha kolaydır. Ama süt işleme
teknolojisindeki gelişmeler, özellikle de filitreleme yöntemiyle bakteri
sayısındaki azaltmalar süt ürünlerinin raf ömrünü uzatmış ve ihracata daha
elverişli hale getirmiştir. Bu gelişmeler ışığında 10 yıllık süreçte başta
peynir, süt tozu ve UHT süt olmak üzere sektörün ihracatının 10 ila 20 kat
arasında artacağı ön görülmektedir.
2013 yılında 300 milyon dolarlık süt ve süt ürünleri
ihracatı varken bunun 2023 yılında 4,5 milyar dolara çıkması beklenmektedir.
Sektörün ithalatı ise genellikle lüks peynir segmentindedir. Artık ülkemizde de
üretilebilen bu segmentin ithalatının küçük yüzdelerle artmaya devam edeceği
öngörülmektedir. Süt tozuna konulan kotalar ve vergiler kalkarsa bu alandaki
ithalat artabilir ama bu da süt üreticilerini vuracağı için pek ihtimal
verilmeyen bir gelişmedir.
Yıllar
|
İhracat
(Ton) |
İhracat
(USD) |
Kg Fiyatı
(USD) |
Artış
|
İthalat
(Ton) |
İthalat
(USD) |
Kg Fiyatı
(USD) |
Artış
|
2008
|
57.889
|
135.768.550
|
2.345
|
21,20%
|
31.042
|
127.105.832
|
4.095
|
6,60%
|
2009
|
57.173
|
141.571.761
|
2.476
|
4,30%
|
39.897
|
116.238.236
|
2.913
|
-8,60%
|
2010
|
66.912
|
168.157.538
|
2.513
|
18,80%
|
34.057
|
142.741.369
|
4.191
|
22,80%
|
2011
|
95.478
|
226.317.868
|
2.370
|
34,60%
|
22.225
|
106.256.324
|
4.781
|
-25,60%
|
2012
|
98.182
|
225.870.303
|
2.301
|
-0,20%
|
25.038
|
111.636.789
|
4.459
|
5,10%
|
2013
|
130.000
|
300.000.000
|
2.308
|
32,80%
|
26.000
|
120.000.000
|
4.615
|
7,50%
|
Sektörün Önemli
Firmaları
9 milyar dolarlık markalı süt ve süt ürünleri pazarında
ilk 20 markanın pazar payı %30’dur ve her birinin 2013 yılındaki tahmini
yurtiçi pazar payları ve ciroları yandaki tabloda belirtilmiştir. Pazarın %10’u
Private Label markalara, %60’ı de irili ufaklı süt işleme firmalarına aittir. 2023
yılında en büyük ilk 20 firmanın markalı pazarın %50’sine hakim olması
beklenmektedir.
2013 Yurtiçi Tahmini
|
|||
No
|
Marka
|
Pazar Payı
|
Tahmini Ciro (TL)
|
1
|
Ülker
İçim
|
7,60%
|
1.370.000.000
|
2
|
Sütaş
|
6,40%
|
1.150.000.000
|
3
|
Pınar
|
4,10%
|
740.000.000
|
4
|
Aynes
|
2,00%
|
360.000.000
|
5
|
Yörsan
|
1,90%
|
340.000.000
|
6
|
Yörükoğlu
|
1,10%
|
200.000.000
|
7
|
Kay
|
1,00%
|
180.000.000
|
8
|
SEK
|
1,00%
|
180.000.000
|
9
|
Eker
|
0,90%
|
160.000.000
|
12
|
Ekici
|
0,70%
|
130.000.000
|
13
|
Tek
Süt
|
0,70%
|
130.000.000
|
10
|
Murat
Bey
|
0,60%
|
110.000.000
|
11
|
Tahsildaroğlu
|
0,60%
|
110.000.000
|
14
|
Bahçıvan
|
0,60%
|
100.000.000
|
15
|
Akbel
|
0,30%
|
50.000.000
|
16
|
Güney
|
0,10%
|
20.000.000
|
17
|
Danone-Tikveşli
|
0,10%
|
20.000.000
|
18
|
Tarım
Kredi
|
0,10%
|
20.000.000
|
19
|
Balkan
|
0,10%
|
20.000.000
|
20
|
Mova
|
0,10%
|
20.000.000
|
Sektörün Geleceği
Uzmanların tahminine göre son 10
yılda tonaj bazında 2 kat büyüyen ülkemizdeki çiğ süt üretimi önümüzdeki 10 yılda
da 2 katına çıkacaktır. 2013 yılında 10 milyar dolar olan çiğ süt pazarının
2023 yılında 18 milyar dolar olması beklenmektedir.
Çiğ süt üretimindeki büyümeye etki edecek etkenler:
·
Ülke refahının artması ve bilinçlendirmenin
etkisiyle içme sütü tüketiminde önemli artışlar olacaktır. Kişibaşı tüketim
gelişmiş ülkelerin rakamlarına biraz daha yaklaşacaktır.
·
Pazara sürülecek yenilikçi ürünler süt ve süt
ürünleri tüketimini artıracaktır.
·
Sütün endüstriyel gıda üretimindeki kullanımı da
git gide artacaktır.
·
İhracat da çiğ süt üretiminin artışında etken
olacaktır. Süt ve süt ürünleri ihracatının Cumhuriyetin 100.yılında 2 milyon
tona çıkması ve 4,5 milyar dolar döviz getirmesi beklenmektedir.
Yıllar
|
Tahmini Çiğ Süt Üretimi (Ton)
|
Artış
|
2013
|
20.000.000
|
14,9%
|
2014
|
22.000.000
|
10,0%
|
2015
|
23.200.000
|
5,5%
|
2016
|
24.400.000
|
5,2%
|
2017
|
25.700.000
|
5,3%
|
2018
|
27.200.000
|
5,8%
|
2019
|
29.000.000
|
6,6%
|
2020
|
31.000.000
|
6,9%
|
2021
|
34.000.000
|
9,7%
|
2022
|
37.000.000
|
8,8%
|
2023
|
40.000.000
|
8,1%
|
Türkiye’de kişi başı içme sütü tüketimi 33 litreden 10
yılda 65 litreye çıkması beklenmektedir. Markalı içme sütün de aynı dönemde 21
litreden 47 litreye çıkacağı öngörülmektedir. Önümüzdeki 10 yılda çiğ süt
üretimi 2 katına çıkarken, içme sütü tüketimi 2 katın üzerinde büyümesi
öngörülmektedir. 2013 yılında iç pazarda markalı içme sütü tüketimi 1,6 milyon
tonken, 2023 yılında 4 milyon tona çıkması beklenmektedir. İçme sütünde amiral
gemi sade süt olmakla birlikte pazarı büyütecek olan özellikli (aromalı,
katkılı, karışımlı vb) sütler olacaktır.
Türkiye’de kişi başı süt ürünleri tüketimi gelişmiş
ülkeler düzeyindedir. Bunda ana etken yoğurt ve ayrandır. Kişi başı süt
ürünleri tüketiminin 45 kg’dan 10 yılda 78 kg’a çıkması beklenmektedir. Markalı
süt ürünlerinin de aynı dönemde 34 kg’dan litreden 70 kg’a çıkacağı
öngörülmektedir. AB ülkelerinin 10 kg gerisindeyken, 10 yılda 6 kg önüne
geçeceğiz. 2013 yılında iç pazarda markalı süt ürünleri tüketimi 2,6 milyon
tonken, 2023 yılında 6 milyon tona çıkacaktır. Süt ürünleri tüketiminde amiral
gemi yoğurt olmakla birlikte ayran ve tereyağ tüketimindeki artışlar pazara
ivme kazandıracaktır. Süt ürünleri ihracatının da büyük oranlarda artacağı ve
üreticilerin gelir kalemlerinde önemli yer tutmaya başlayacağı tahmin
edilmektedir. 2023 yılında süt ürünleri ihracatının 4 milyar dolar olması
beklenmektedir.
Firmasını kurumsallaştırabilen, kazandığını üretim
teknolojilerine yatıran, doğallığa ve sağlığa önem veren ve ürünlerini
markalaştırabilen firmalar 10 yılda çok yol kat edeceklerdir.
(Bu yazıdaki 2013 verileri
tahminidir. Diğer veriler çeşitli kaynaklardan derlenmiştir)
Teşekkür ederiz. Elinize sağlık.
YanıtlaSil