1 Şubat 2013 Cuma

Piliç Eti Sektörü


Piliç eti tüm dünyada en çok tüketilen et türüdür. Piliç; yumurtadan çıktıktan sonra 45 gün boyunca çok zengin tahıllarla beslenerek 2-2,5 kiloya ulaştırılan genç tavuklardır. Genç (yani piliç) oldukları için de etleri daha lezzetlidir. (Köylerde tavuklar yumurtlama evresinden sonra, yani yetişkinlik evresinde ve iriyken kesildiği için zor pişer)

Piliç eti üreticilerinin neredeyse tamamı entegre firmadır. Yani kuluçkahanelerindeki yumurtadan civciv  elde etmekte ve bu civcivleri yemleriyle birlikte sözleşmeli yetiştiricilere vermektedirler. Atadıkları veterinerlerle 45 gün boyunca civcivlerin sağlıklı bir şekilde pilice dönüşmelerini takip etmektedirler. Kesimden 4-5 gün önce piliçleri kesimhane ve işleme fabrikalarına getirerek bekletmekte ve piyasa siparişine göre kesim yapmaktadırlar. Piliçler kesildikleri günün ertesinde raftaki yerlerini almaktadırlar.

Piliç eti protein bakımından zengin olduğu gibi, kırmızı ete göre daha sağlıklıdır. Sık tüketilmesinin bir sebebi de budur. Piliç etiyle yapılan yemek türü sayısı 5 binden fazladır.

Türkiye’de kişi başı tavuk tüketimi 2012 yılında 20 kg civarındadır. Gelişmiş ülkelerde kişi başı tavuk tüketimi 35-45 kg arasında değişmektedir. Uzmanlar kişi başı tüketimin Türkiye’de 12 yıl içerisinde 30 kg’ye ulaşacağını öngörmektedir. Yani pazar 12 yıllık süreçte tonaj bazında %50’den fazla büyüyecektir.

2012 senesinde Türkiye’de kesilen tavuk sayısı ilk defa 1 milyarı geçmiştir. Türkiye’de 2012 yılında 1,85 milyon ton piliç eti üretildiği tahmin edilmektedir. Bunun 300 bin tonu ihraç edilirken, 1,55 milyon tonu iç piyasada tüketilmiştir. Yurtiçinde tüketilen 1,55 milyon ton piliç etinin bölgelere göre tahmini dağılımı aşağıdaki gibidir.

BÖLGE
İstanbul
Marmara
(İstanbul hariç)
İç Anadolu
Ege
Akdeniz
Karadeniz
Doğu Anadolu
Güneydoğu
Nufus
 14.000.000  
 8.500.000  
 12.000.000  
 10.000.000  
 10.000.000  
 8.500.000  
 6.000.000  
 7.000.000   
Oran
18,42%
11,18%
15,79%
13,16%
13,16%
11,18%
7,89%
9,21%
Piliç Tüketimi
(Ton)
       327.018  
     240.598  
       215.902  
       265.511  
       229.193  
     137.017  
       52.626  
       82.135   
Oran
21,10%
15,52%
13,93%
17,13%
14,79%
8,84%
3,40%
5,30%

İç pazarda tüketilen 1,55 milyon ton tavuğun perakende fiyatlardan değerinin 10 milyar TL (5,6 milyar dolar) olduğu hesaplanmaktadır. Türkiye, 2012 yılında 400 milyon doları tavuk olmak üzere, yaklaşık 700 milyon dolarlık kanatlı eti ihracatı gerçekleştirmiştir.

Piliç eti sektörünün büyüme ivmesi Türkiye ekonomisi ile paralel gitmektedir. Kuş gribi gibi salgın hastalıkların yarattığı endişelerden dolayı sektörde tonaj bazında küçülmeler olsa dahi, sektör son on yılda ortalama %9,5 büyüyerek bugünkü 1,55 milyon ton tüketime ulaşmıştır.

Paketsiz piliç eti satmak yasak olduğu için sektörde merdiven altı firma neredeyse yoktur ve yaklaşık 40 tane üretici firma vardır.  Bu firmalar ambalajlı ve/veya dökme tabir edilen paketlerle aşağıdaki noktalara piliç eti sevk etmektedirler.
          Hipermarket, süpermarket, market ve bakkallar
          Kasaplar
          Restoranlar
          Döner büfeleri
          Catering firmaları
          Yemekhanesi olan firmalar
          Oteller
          Okullar
          Alt toptancı denebilecek sıyırmacılar
          Toptancı bayiler

Sektörde az firma olmasına rağmen kör fiyat rekabet yüzünden birçok firma karsız çalışmakta, banka kredileriyle dönmektedir.

Sektörün ihracatı son yıllarda sevindirici derecede artmıştır. İhracatın 3-4 yıl içerisinde 1 milyar doları aşmasıyla sektörün daha sağlıklı bir yapıya kavuşacağı tahmin edilmektedir. 


Web sitem: www.muratsaylan.com  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder