Piliç eti tüm dünyada en çok tüketilen et türüdür. Piliç;
yumurtadan çıktıktan sonra 45 gün boyunca çok zengin tahıllarla beslenerek 2-2,5
kiloya ulaştırılan genç tavuklardır. Genç (yani piliç) oldukları için de etleri
daha lezzetlidir. (Köylerde tavuklar yumurtlama evresinden sonra, yani
yetişkinlik evresinde ve iriyken kesildiği için zor pişer)
Piliç eti üreticilerinin neredeyse tamamı entegre
firmadır. Yani kuluçkahanelerindeki yumurtadan civciv elde etmekte ve bu civcivleri yemleriyle
birlikte sözleşmeli yetiştiricilere vermektedirler. Atadıkları veterinerlerle
45 gün boyunca civcivlerin sağlıklı bir şekilde pilice dönüşmelerini takip
etmektedirler. Kesimden 4-5 gün önce piliçleri kesimhane ve işleme
fabrikalarına getirerek bekletmekte ve piyasa siparişine göre kesim
yapmaktadırlar. Piliçler kesildikleri günün ertesinde raftaki yerlerini
almaktadırlar.
Piliç eti protein bakımından zengin olduğu gibi, kırmızı
ete göre daha sağlıklıdır. Sık tüketilmesinin bir sebebi de budur. Piliç etiyle
yapılan yemek türü sayısı 5 binden fazladır.
Türkiye’de kişi başı tavuk tüketimi 2012 yılında 20 kg civarındadır. Gelişmiş ülkelerde
kişi başı tavuk tüketimi 35-45 kg arasında değişmektedir. Uzmanlar kişi başı
tüketimin Türkiye’de 12 yıl içerisinde 30 kg’ye ulaşacağını öngörmektedir. Yani
pazar 12 yıllık süreçte tonaj bazında %50’den fazla büyüyecektir.
2012 senesinde Türkiye’de kesilen tavuk sayısı ilk defa 1
milyarı geçmiştir. Türkiye’de 2012 yılında 1,85
milyon ton piliç eti üretildiği tahmin edilmektedir. Bunun 300 bin tonu
ihraç edilirken, 1,55 milyon tonu iç
piyasada tüketilmiştir. Yurtiçinde tüketilen 1,55 milyon ton piliç etinin
bölgelere göre tahmini dağılımı aşağıdaki gibidir.
BÖLGE
|
İstanbul
|
Marmara
(İstanbul hariç) |
İç Anadolu
|
Ege
|
Akdeniz
|
Karadeniz
|
Doğu Anadolu
|
Güneydoğu
|
Nufus
|
14.000.000
|
8.500.000
|
12.000.000
|
10.000.000
|
10.000.000
|
8.500.000
|
6.000.000
|
7.000.000
|
Oran
|
18,42%
|
11,18%
|
15,79%
|
13,16%
|
13,16%
|
11,18%
|
7,89%
|
9,21%
|
Piliç Tüketimi
(Ton)
|
327.018
|
240.598
|
215.902
|
265.511
|
229.193
|
137.017
|
52.626
|
82.135
|
Oran
|
21,10%
|
15,52%
|
13,93%
|
17,13%
|
14,79%
|
8,84%
|
3,40%
|
5,30%
|
İç pazarda tüketilen 1,55 milyon ton tavuğun perakende
fiyatlardan değerinin 10 milyar TL (5,6 milyar dolar) olduğu
hesaplanmaktadır. Türkiye, 2012 yılında 400 milyon doları tavuk olmak
üzere, yaklaşık 700 milyon dolarlık kanatlı eti ihracatı gerçekleştirmiştir.
Piliç eti sektörünün büyüme ivmesi Türkiye ekonomisi ile
paralel gitmektedir. Kuş gribi gibi salgın hastalıkların yarattığı endişelerden
dolayı sektörde tonaj bazında küçülmeler olsa dahi, sektör son on yılda ortalama %9,5 büyüyerek bugünkü 1,55 milyon ton
tüketime ulaşmıştır.
Paketsiz piliç eti satmak yasak olduğu için sektörde merdiven
altı firma neredeyse yoktur ve yaklaşık 40 tane üretici firma vardır. Bu firmalar ambalajlı ve/veya dökme tabir
edilen paketlerle aşağıdaki noktalara piliç eti sevk etmektedirler.
•
Hipermarket, süpermarket, market ve bakkallar
•
Kasaplar
•
Restoranlar
•
Döner büfeleri
•
Catering firmaları
•
Yemekhanesi olan firmalar
•
Oteller
•
Okullar
•
Alt toptancı denebilecek sıyırmacılar
•
Toptancı bayiler
Sektörde az firma olmasına rağmen kör fiyat rekabet
yüzünden birçok firma karsız çalışmakta, banka kredileriyle dönmektedir.
Sektörün ihracatı son yıllarda sevindirici derecede
artmıştır. İhracatın 3-4 yıl içerisinde 1 milyar doları aşmasıyla sektörün daha
sağlıklı bir yapıya kavuşacağı tahmin edilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder