Gıda Türkiye’nin en büyük sektörlerinden biridir. Kırmızı
et ise gıda sektörünün en büyük alt sektörüdür. Türkiye’nin gelişmesine bağlı
olarak diğer sektörler gibi büyümekte ve konsolide olmaktadır. Sektöre ait
kurum ve kuruluşların bilinçlenmesi, mevzuatın AB normlarına doğru çekilmeye
başlanması, halkın marka bilincinin artması, rekabetin şiddetlenmesi ve benzeri
etkenlerden dolayı sektör ve sektördeki firmalar değişim geçirmektedir. Gerekli
değişimi gerçekleştiremeyenler de kepenkleri kapatmaktadırlar.
Kırmızı et sektörünün bir alt kolu olan şarküteri
ürünleri hareketli ve hızlı bir pazardır. Bu pazarda irili ufaklı bine yakın
oyuncu yer almaktadır. 2007 yılında şarküteri ürünleri üreticilerinin toplamda 850
milyon YTL ciro elde ettiklerini tahmin ediyoruz. Pazar yavaş yavaş kayıt
altına alınmaya başlanmıştır. Bu da markalı firmaların pazar payını büyütecektir.
Atölye tipi merdiven altı firmalar azalacaktır.
Şarküteri ürünleri pazarının genel satış hacminin yüzde
44'ünü sucuk oluşturmaktadır. Geri kalanın yüzde 28'ini salam, yüzde 25'ini
sosis, yüzde 3’ünü diğer ürünler almaktadır.
Şarküteri pazarının 2007 büyüklüğünün perakende fiyatlar
bazında 1,2 milyar YTL, ağırlık bazında 95 bin ton civarında olduğunu tahmin
ediyoruz. Ton bazında pazarın %58’i (55 bin ton) reklamveren markalar, %42’si
(45 bin ton) küçük işletmeler tarafından paylaşılmaktadır. Ciro bazında pazarın
%67’si reklamveren markalar, %33’ü küçük işletmeler tarafından
paylaşılmaktadır.
İnternetten derlenen bilgiye göre şarküteri pazarındaki firmaların
2007 yılı sıralaması aşağıdaki gibidir.
Markalar
|
Yıllık Üretim
Kapasitesi (Ton) |
2007
Satışı (Ton) |
Firma Cirosu
|
Pazar
Payı
|
|
1
|
Pınar
|
40.000
|
14.300
|
150.150.000,00
|
17,5%
|
2
|
Aytaç
|
20.000
|
11.000
|
115.500.000,00
|
13,5%
|
3
|
Polonez
|
10.000
|
4.675
|
49.087.500,00
|
5,7%
|
4
|
Başyazıcı
|
37.000
|
4.400
|
46.200.000,00
|
5,4%
|
5
|
Coşkun
|
4.000
|
2.750
|
28.875.000,00
|
3,4%
|
6
|
Beşler
|
12.000
|
2.475
|
25.987.500,00
|
3,0%
|
7
|
Maret
|
36.000
|
2.475
|
25.987.500,00
|
3,0%
|
8
|
Namet
|
4.000
|
2.475
|
25.987.500,00
|
3,0%
|
9
|
Şahin
|
37.000
|
2.200
|
23.100.000,00
|
2,7%
|
10
|
Banvit
|
36.000
|
1.925
|
20.212.500,00
|
2,4%
|
11
|
Apikoğlu
|
15.000
|
1.650
|
17.325.000,00
|
2,0%
|
12
|
Beşyıldız
|
5.000
|
1.100
|
11.550.000,00
|
1,3%
|
13
|
İmamoğlu
|
10.000
|
825
|
8.662.500,00
|
1,0%
|
14
|
Sultan
|
10.800
|
550
|
5.775.000,00
|
0,7%
|
15
|
Diğer Üreticiler
|
100.000
|
42.200
|
303.100.000,00
|
35,3%
|
376.800
|
95.000
|
857.500.000,00
|
100,0%
|
Ulusal ve bölgesel zincir market raflarına çıkan markalı
şarküteri ürünlerinin ortalama kg fiyatı 15 YTL’dir. Markasız, Horeca’lara
yönelik, kayıtdışı veya kalitesiz işlenmiş et ürünlerinin ortalama fiyatı 10
YTL’dir. Perakende fiyatları sucukta 28 YTL ile 7 YTL arasında, salamda 25 YTL
ile 10 YTL arasında, sosiste 15 YTL ile 5 YTL arasında, pastırmada 48 YTL ile
20 YTL arasında değişmektedir.
Kişibaşı yıllık şarküteri ürünleri tüketimi 2007 yılında yaklaşık
1,3 kg’dır. Kişibaşı tüketiminin 2010 yılında 1,5 kg, 2015 yılında 3 kg, 2020
yılında da 5 kg olması beklenmektedir.
2010 yılına dair tahminlerimiz şunlardır.
·
Üretim 120 bin tona çıkacaktır. Bunun 10 bin
tonu ihracata, 110 bin tonu iç pazara gidecektir.
·
İç pazarda tüketilecek 110 bin ton şarküteri
ürününün 80 bin tonu markalı firmalar, 30 bin tonu merdiven altı firmalar
tarafından pazara sunulacaktır.
·
İç pazarın büyüklüğü 1,5 milyar YTL olacaktır.
Markalı firmalar bu cironun %85’ini gerçekleştirecektir.
·
Pazarın %40’ı sucuk, %25’i salam, %23’i sosis,
%12’si diğer ürün satışlarından oluşacaktır.
2008 yılından sonra şarküteri sektöründe ciddi değişmeler oldu. sanırım pınar hala ilk sıradadır.
YanıtlaSil