2017 yılında Türkiye’de atıştırmalık ürünler sektörü
perakende fiyatlarıyla 15 milyar dolarlık bir pazara sahipti. Pazarın %65’ini
paketli, geri kalanını da dökme ya da markasız ürünler oluşturdu. Pazara
yaklaşık 1 milyar dolarlık ithalat yapıldı. Bu pazardaki yerli üreticilerin iç pazar
geliri 10 milyar dolara, ihracat gelirleri ise 5 milyar dolara yaklaşmış
durumda.
Yerli üreticilerimizin ürettikleri atıştırmalık ürün
grupları aşağıdaki gibi listelenmektedir.
- · Bisküvi
- · Gofret
- · Kraker
- · Kek
- · Çikolata kaplamalılar
- · Çikolata
- · Şeker
- · Sakız
- · Cips
- · Kuruyemiş
- · Kuruyemişli işlenmiş ürünler
- · Dondurma
2017 yılında yaklaşık 15 milyar dolar ciro yapan atıştırmalık
üreticileri, bu rakamı her yıl 1 milyar dolar artırmaları bekleniyor.
Çikolata pazarı atıştırmalık sektörünün en hızlı büyüyen alanlarından
biri. Buna rağmen çikolata tüketimi Avrupa ortalamasının oldukça altında. Her
ne kadar gelişmiş ülkelerde ortalama yüzde 2 büyüyen çikolata pazarı Türkiye'de
yüzde 10 büyüme seviyelerini yakalasa da yıllık kişi başına çikolata tüketimi
2,5 kilogram seviyelerinde bulunuyor.
Euromonitor'un verilerini derleyen Marketwatch'a göre
dünyada en fazla çikolata tüketimi kişi başına yıllık 9 kilogram ile İsviçre'de
gerçekleşiyor.
İsviçre'yi 7,9 kilogram tüketim ile Almanya izlerken,
İrlanda ve İngiltere kişi başına yıllık 7,5 kilogram tüketim ile 3 ve 4'üncü
sırayı paylaşıyor.
Tahmin edilenin aksine ABD, çikolata tüketiminde pek çok
Avrupa ülkesinin gerisinde kalıyor. ABD halkı daha çok tuzlu atıştırmalık
ürünlerin tüketiminde lider konumda bulunuyor. Şekerli tüketimin de oldukça
yüksek olduğu ülkede çikolatadan çok atıştırmalık tatlı ürünler ön plana
çıkıyor.
Çikolata sektörünün küresel büyüklüğü 75 milyar doları
aşarken, üretimde adeta dünya markası haline gelen İsviçre, tüketimde de lider
durumda.
Türkiye’de ise çikolata pazarının büyüklüğünün 1,5 milyar
dolar seviyesinde.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder